Het Ontwerp

vrijdag 9 oktober 2015

De Bus

Toen we eenmaal de zoekcriteria hadden bepaald konden we gerichter zoeken.
Na het nodige denkwerk over de mogelijke inbouw kwamen we tot de volgende keuzes en kenmerken waaraan de bus zou kunnen voldoen.



Een handig hulpmiddel hierbij is het programma Mindmap van Freemind.
Het programma werkt met een mappenstructuur om snel allerlei keuzes te rangschikken zodat je deze makkelijker kunt veranderen en raadplegen.


Over het budget hadden we het nog niet gehad, maar we waren van te voren dit avontuur ingestapt met de bedoeling om een jong gebruikte buscamper aan te schaffen. Dit stelde ons in staat om wat hogere eisen te stellen aan de bus zelf.
Overigens geen overbodige luxe want tijdens onze strooptochten langs garages viel ons telkens de soms erbarmelijke staat waarin vele bedrijfswagens verkeerden.

En dan op 6 augustus het verlossende telefoontje van Koos, de medewerker van de garage. Hij had een bus gevonden! En het bleek al gauw niet een bus maar DE BUS!
Men zegt wel eens van "nooit in gerookt, altijd binnen gestaan en van een oud vrouwtje geweest", nou in dit geval klopte alleen het laatste niet.
En precies wat we zochten met bovendien een zeer lage kilometerstand van nog geen 10.000 k.m.

Fiat Ducato Multijet 131 pk L2H2
De Bus

De aanduiding L2H2 die je bij bedrijfswagens vaak tegenkomt staat voor
L  lengte en H voor hoogte. Dit zijn overigens geen vaste waarden, want elke fabrikant hanteert zo zijn eigen afmetingen.
Onze Ducato L2H2 is 541cm lang en 199 cm breed. Dit laatste is voor ons belangrijk vanwege het ontwerp dat we in gedachten hebben, terwijl de lengte van 5.41 cm het makkelijker maakt om bijna overal te kunnen parkeren.

De Fiat Ducato, de Peugeot Boxer en de Citroen Jumper behoren tot de Sevel groep Süd in Italië en hebben hetzelfde chassis en dus ook gelijke afmetingen.

Vanwege de motorisering hadden wij een sterke voorkeur voor de Fiat en wel voor de 2.3 liter diesel uitvoering. Dit motorblok, gemaakt door de Iveco fabriek, is bijzonder betrouwbaar en in drie versies verkrijgbaar n.l. de 130, de 150 en de 180 pk versie. De onze is een 130 pk versie en voor ons doel ruimschoots toereikend.












 


Gelukkig kunnen we de bus eerst stallen op het terrein van onze garage wat voor ons een paar voordelen heeft.
Ten eerste: de BPM gaat pas in op het moment dat de bus op onze naam staat en omgebouwd is tot camper. Tot die tijd staat hij op naam van onze garage.
Ten tweede: voorbereidingen zoals het demonteren van dingen die we niet meer nodig hebben en het isoleren wat we zelf doen, en dan kun je de bus beter in de buurt hebben.
Bovendien kunnen we gebruik maken van de garage.

JWG campers uit Grootegast gaat onze camper bouwen en kan dat pas doen begin december.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten