Het Ontwerp

vrijdag 23 oktober 2015

De Stroomvoorziening

Onmisbaar in een camper is de stroomvoorziening.
Vooraf moeten er veel keuzes gemaakt worden, en één van die keuzes is dat we zonder toegevoegde stroom tenminste 2 a 3 dagen vrij willen staan.

Dan praat je al gauw over een accu met voldoende capaciteit.
Hoeveel capaciteit hangt af van de verbruikers aan boord en dat hangt weer af van de behoeftes.

De site van het camperforum heeft een gedeelte over zelfbouwers. Daar heb ik eerst de nodige tijd doorgebracht om me op de hoogte te stellen van waar je als zelfbouwer allemaal mee te maken krijgt als het over stroom in de camper gaat. Voor je het weet verdiep je je in zaken zoals Watts, Ampères, Volts en Peukert effect.
 
Het werd ons al gauw duidelijk dat we zonnepanelen nodig zouden hebben. Het gaat er om dat je in balans brengt wat er aan stroom uitgaat en wat je er aan stroom instopt. Dit komt de levensduur van de accu ten goede.
Hoeveel zonnecel-capaciteit hangt dan weer af van het verwachte stroomverbruik van de apparatuur.

Voor een apparaat zoals de koelkast is dat niet zo moeilijk te bepalen, want de fabrikant helpt hier een handje door het stroomverbruik op te geven.
Voor weer andere zaken ligt dat lastiger omdat je niet weet hoe lang je een apparaat aan hebt staan.
Een vuistregel is ook nog dat je een accu niet meer dan de helft mag ontladen om de levensduur niet te veel te bekorten.
Als we een ruime marge aanhouden komen we op een geschat verbruik van ongeveer 60 a 70 A per 24 uur.
De koelkast en de 2 fietsenladers zijn naar verhouding grote stroomverbruikers.

Omdat er ook apparatuur moet worden aangesloten die op 220 Volt werkt zoals o.a. de  tv monitor, de digitenne ontvanger en zoals gezegd de fietsaccu-opladers is een goede omvormer onmisbaar, en met goed bedoelen we een omvormer met een zuivere sinus zodat er weinig kans bestaat op storingen.

Het plaatje ziet er dan als volgt uit:

 



De Beaut accu wordt geladen door de Ctek als walstroom voorhanden is en via de Victron MPPT zonnepaneellader als het zonnetje schijnt.
Beaut AGM 180Ah
Ctek MXS 10
Victron Phoenix 12/350


        



 2 x 100 Wattpiek met Victron MPPT lader




De accumonitor.

De Victron Energy BMV 700 is een apart verhaal want dat apparaat meet doorlopend de stroom die in en uit de accu gaat en rekent dit om in ampère- uren.
De BMV 700  wordt met een shunt rechtstreeks aangesloten op de min aansluiting van de accu. Wel is het zaak om alle verbruikers via die shunt aan te sluiten om zodoende een goed beeld te krijgen wat er in en uit gaat.

De accucapaciteit wordt in procenten op het display weergegeven zodat het als het ware een vergelijkbare functie heeft als van een benzinemeter in de auto.
Als je enige dagen vrij wilt staan met de camper heb je een redelijk  nauwkeurig beeld wat op een gegeven moment de restcapaciteit is van de accu.
Je kunt dan bepalen of je wat zuiniger aan moet doen met je stroomverbruik of dat je beter bij kunt laden door bijvoorbeeld een stuk te gaan rijden.
Victron Energy BMV700

3 opmerkingen:

  1. Is het niet mogelijk om de boordaccu te laten opladen als de motor draait? Dus tijdens het verplaatsen naar de volgende bestemming?

    Groeten troapel van het Caravan-forum.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat gebeurt ook, zo gauw je rijdt wordt zowel de auto-accu als de boordaccu geladen.

    groet

    2lions

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Top! Bedankt voor je reactie en sorry voor mij late reactie! ;)

    Groeten troapel van het Caravan-forum

    BeantwoordenVerwijderen